Translate

fredag 28 augusti 2015

Hemmagjord deodorant som funkar!


Gör din egen deo nu, det tar bara några minuter!


Hemmagjord deodorant som är giftfri och med endast 3-4 ingredienser. Kan det bli bättre!? Hur enkel som helst att göra dessutom... Jag är så glad att jag testade detta och vill såklart sprida vidare receptet och hoppas inspirera DEJ också att prova!
Den funkar utmärkt för mej, jag använder ingen annan deo nu sen ett par månader tillbaka. Min familj har fått lov att vara luktpoliser, ha ha! Deodoranten får klart godkänt betyg både från mej och dem. Den kladdar inte, den färgar inte av sej, och du kan välja att tillsätta vilken doft (eterisk olja) du vill.

Så här gör man hemmagjord deodorant!

Blanda lika delar av dessa ingredienser:

Kallpressad kokosolja
Bikarbonat
Majsstärkelse (Maizena)
(Eventuellt några droppar eterisk olja)
Välj gärna ekologiskt, det som går!

Smält kokosoljan om den är fast. Det ska funka genom att ställa burken i varmt vattenbad en stund. Och sedan är det helt enkelt bara att blanda ihop lika delar av alla ingredienserna. (Jag tror att jag tog 0,5 dl av varje). Har läst någonstans att om man har känslig hud kan man prova att ta lite mindre av bikarbonaten. (Det är den ingrediensen som tar bort dålig lukt.) Droppa i eterisk olja om du vill, och blanda igen. Nu är deodoranten klar! Förvara den i burk med lock av något slag. Deon är rinnig nu, men den stelnar sedan. (Om du inte förvarar den på ett varmt ställe.) Du använder den som en lotion som du smörjer armhålorna med. Den känns len och behaglig och torkar snabbt. Min luktar lite kokos, men det är bara precis när jag tar på den. Jag har någon eterisk olja i (minns inte vilken) men jag känner inte den doften så mycket. Tycker ändå att kokos doftar gott, så det är okej. Men som sagt, familjen har varit klart positiva de med :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar