Translate

tisdag 24 mars 2015

Bovetesallad snabbt och nyttigt

Sallad på groddat bovete
Jag gillar verkligen bovete som är groddat, det går att göra så mycket gott på det! Grodda bovete är enkelt, det är bara att lägga i vatten (så att det täcker väl) och ställa i kylen över natten. Sen är det viktigt att skölja n o g a . Först med varmt vatten och sen med kallt. Sen går det bra att blanda i fruktsallad eller använda i en matsallad. Eller att göra gröt på - raw gröt. I dag gjorde jag en lunchsallad med groddat bovete, men det blev bovete över som jag ska ha till min frukost imorgon.
Bovete är glutenfritt och nyttigt! Här kommer en liten beskrivning av min lunch - du kan använda de grönsaker du har hemma eller tycker om. Underbart fräscht och man får alltid en glädje-boost av att äta rawfood, tycker jag! Tag så mycket du känner att du behöver och vill ha av de olika grönsakerna:

morot
 tomat
 bladselleri
 paprika
färska champinjoner
lite kryddgrönt
groddat bovete
lite olivolja
en skvätt äppelcidervinäger eller citronsaft

Så var det bara att hacka alla grönsaker smått och blanda. Jag rörde ihop olja, vinäger, salt och svartpeppar och blandade i champinjonerna så att de fick marineras lite innan jag blandade svampen och vinägretten i salladen. Toppade med kryddgrönt. Avokado och några oliver hade också gått bra till, det får bli nästa gång! Vill du prova Raw Granola så finns ett recept här.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar