Translate

lördag 30 maj 2015

Inte så söt lemonad med rabarber och ingefära

Rabarber och ingefär lemonad - läskande god!!!
Åh alla dessa kokböcker! Varje gång jag är på biblioteket, inte så jätte ofta, men kanske 2 gånger per månad, så hittar jag nya kokböcker som får följa med mej hem. Äskar bilderna, recepten...inspirationen...alltid hittar jag något nytt, ibland följer jag ett recept precis som det är skrivet, men oftast inte (fråga mej inte varför). Senast så följde jag receptet, eller nja..jag tror jag tog lite mindre socker och dessutom valde råsocker, och blev supernöjd! Rabarberrecept innehåller ju ofta mycket socker, vilket inte är så konstigt, rabarbern är ju inte så god i sig och kräver endel sötma.
Nu till receptet! Rabarber och ingefärslemonad - om man gillar lite ingefära, så är denna dryck absolut värd att pröva! Och det där med sötningen....vitt socker använder jag så gott som aldrig, men ibland så tycker jag det är okej med lite råsocker. Det beror på vad man vill ha för smaker....kokossocker har ju sin speciella smak....agave och stevia och alla andra har sina unika smaker. Jag gillar mest att använda agavesirap, men som sagt så blir det råsocker ibland och även muscavadosocker, honung, lönnsirap...Men naturligtvis med måtta. Jag har vant mej vid allt mindre sötning. Och tror att det är bland annat det som har bidragit till att jag känner mej piggare nu än förr. Men det är många saker som gör skillnad! Alla både små och stora val man gör. Man kan tänka såhär: Jag har minst tre möjligheter varje dag att påverka min hälsa - Frukost. Lunch. Middag. Det är en bra början. Eller hur? Receptet som är hämtat från underbara kokboken: Till sommaren - Sällskapsmat av Lisa Lemke.

Rabarber och ingefärslemonad
Till 1,5 liter lemonad

200 g rabarber
30 g färsk ingefära
0,5 -1 dl socker (gärna råsocker)
1,5 liter vatten

Skiva  rabarbern samt skala och skär ingefäran i tunna skivor. Lägg allt i en kastrull (ej aluminium) tillsammans med socker och vatten. Koka upp och låt sjuda under lock i ca 10 minuter. Dra kastrullen åt sidan och låt stå och dra i 10-15 minuter. Sila av och låt kallna.Häll upp lemonaden i en karaff och toppa med rikligt med is. Använd gärna stora isbitar som inte smälter och späder ut lemonaden snabbt. Lemonaden kan stå i kylen i väl rengjord flaska i några dagar. Går också att frysa, men fyll då inte förpackningen ända upp eftersom vätskan ökar i volym då den fryser.
TIPS! Prova också att byta ut ingefäran mot en handfull (eller två) fläderblommor. Jag kokade lemonaden utan ingefära och lade i blommorna sedan som då fick liga och dra 10-15 minuter. Silade sedan två gånger. Tyckte det blev minst lika gott! Idéen fick jag för att jag har fläderblommor liggandes i frysen sen förra sommaren....hade tänkt göra saft, men så kände jag att det är ingen idé för vi dricker inte saft så mycket....ja, typ inget alls. Denna lemonad däremot...Mmmm! Den är bara bäst!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar