Translate

torsdag 7 maj 2015

Mina godaste raw frikadeller med champinjoner

Rawlunch frikadeller med nudlar och spenat
Dessa frikadeller gör jag då och då. Älskar dem! Så nu delar jag med mej av receptet till er och hoppas att ni vågar prova och kanske blir det er favorit med. Men såklart, glöm inte att ni kan välja kryddning efter egen smak, och solrosfrön går att byta ut mot till exempel pumpafrön och mandlar mot nötter eller kanske bovete. Ja, det är bara att prova sej fram! Denna sats ger två portioner.

1/4 dl solrosfrön
0,5 dl mandlar
1 soltorkad tomat
lite purjolök
3 champinjoner
0,5 tsk koriander (torkad)
1 krm rökt paprikapulver
lite tamarisoja eller vatten
eventuellt salt
svartpeppar

Blötlägg gärna frön, mandlar och soltorkade tomater i 1 timme ungefär. (Behövs inte med soltorkad tomat om den är inlagd i olja.) Sedan är det bara att mixa alltihop (jag använder stavmixer). Jag tar i tamarisojan/vattnet sist. Duttar i någon matsked. Det ska bli en smet som går att forma till bollar. Så rullar man bollar och sen är det klart. Enkelt, eller hur?

Till detta kan man ha exempelvis nudlar som man rivit med zestjärn, eller rivjärn eller så tar man potatisskalaren, det blir lika gott i vilket fall. Jag gjorde mina nudlar av sötpotatis och squash. Tyvärr odlas inte sötpotatis i Sverige, men squash däremot odlas här. (Min granne till exempel som är grönsaksbonde odlar bland annat squash.) Så tänk gärna på det när det är säsong, köp närodlat! Jag hade spenatblad också. Sen så passar det ju fint med en rå tomatsås också. Den kan du fixa såhär enkelt: Mixa färska tomater, gärna någon soltorkad tomat också, lite lök av något slag, kanske lite chili, en nypa salt, svartpeppar och en skvätt olivolja. Typ något sådant....Supergott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar