Translate

onsdag 15 juni 2016

Vegansk kardemummakaka

Kardemummakaka med rabarber
Det här är en av mina absoluta favoritkakor! Jag älskar kardemumma och tycker att denna kaka är himmelskt god både med och utan rabarber. Den är superenkel att göra och inte så söt. Jag sötar gärna med både kokossocker och råsocker. Och, som sagt var så är den vegansk, alltså både ägg-fri och mjölkprotein-fri. Kakan blir inte sådär luftig och smulig som en sockerkaka kanske blir, utan mera kompakt och saftig. Nästan ett mellanting av vetebröd och sockerkaka. Jag tycker den passar fint både till te och saft eller lemonad. Varsågod att prova, jag kan nästan lova att du inte blir besviken!

2 msk grovstött kardemumma (blir bäst att mala/stöta den själv)
4 dl vetemjöl
1-1½ dl socker (blanda gärna kokossocker och råsocker)
2 tsk bakpulver
130 g mjölkfritt margarin
2 dl valfri växtbaserad mjölk (jag väljer havre eller soja)
några stjälkar rabarber (går att utesluta)

Värm ugnen till 200 grader. Smörj och bröa en kakform. Stöt eller mal kardemumman grovt. Skölj och skär rabarberstjälkar i ca 1,5 cm stora bitar.  Mät upp vetemjöl, socker, kardemumma och bakpulver i en bunke. Skär margarinet i kuber, och lägg det i mjölblandningen. Blanda allt, använd eventuellt elvispens degkrokar. Det får finnas klumpar av margarin kvar. Tillsätt den vegetabiliska mjölken och rör om igen. Det blir en kletig smet, som en lös deg. Klicka ner den i den smorda och bröade formen. Släta till ytan lite. Lägg på rabarberbitar om du har det, tryck ner dem lite lätt i kakan, och strö eventuellt lite kokossocker eller råsocker ovanpå. Du kan också ha hackad mandel och kardemumma eller kanel på. Grädda mitt i ugnen i ca 35-40 minuter. Känn med en sticka efter en halvtimme för säkerhets skull, den är klar när stickan är nästan torr. Kakan får gärna vara en aning kladdig i mitten! Vänd ut kakan ur formen och låt svalna innan du skär i den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar