Translate

söndag 24 november 2013

Raw lasagne med frön och avocado eller ditt eget hopkok


Mätt och nöjd med raw lasagne på frön och avocado

 Raw lasagne verkar vara populärt bland rawfoodrecepten på nätet. Jag skulle vilja kalla den något annat. För lasagne...det är ju lasagne, med pastaplattor och sås och gratinerad förståss. I en rawlasagne så är det enda som är likt originalet själva uppbyggnaden och att den innehåller tomat. Men jag kommer inte på något bättre namn än Raw lasagne, så det får den heta här med. Jag gjorde denna lasagne åt mej och min tonårsdotter. Hon tyckte inte så mycket om den. Hon hade föredragit att inte lägga ihop den som en lasagne, utan ha var sak för sig på tallriken. Jag kan förstå det. Men jag tyckte det var roligt att bygga ihop en lasagne av råa råvaror, och det såg rätt gott ut med. Men skulle jag äta ensam, så skulle jag nog göra som min dotter tyckte, bara lägga upp allt som en råkost-tallrik. Hur som helst, jag tyckte den var god! Speciellt tomatsåsen. Och receptet följde jag faktiskt ganska exakt. Men, det kommer jag inte alltid att göra. Denna rätt är perfekt att bygga på vilka råvaror man själv tycker om, och krydda som man vill. Nästa gång provar jag med  champinjoner i (ev. vitlöksmarinerade) och några oliver vill jag nog ha till. Lite hackad röd paprika kanske också...mmm..så några oliver till, och ja kanske lite riven parmesan ost på toppen. (Ja ja, ost är väl inte raw, men man väljer själv.) Kryddningen blir kanske oregano eller färsk basilika nästa gång.
Denna lasagne räcker till minst 4 personer skulle jag tro (Jag minskade receptet, tog ungefär hälften, och det blev lasagne över. Man blir mättare än man tror. Behagligt mätt! Fler rawfood recept hittar du på min gamla blogg: www.smulgumman.blogspot.com

 Frömix:
4 dl pumpakärnor (finns ekologiska)
3 dl solroskärnor (finns ekologiska)
½–1 msk paprikapulver
2 tsk spiskummin
1 tsk chilipulver
1 msk rapsolja
½ msk citronjuice
en nypa salt
Tomatsås:
4 tomater (ekologiska, närodlade)
12 soltorkade tomater, blötlagda
4 tsk franska örter (använde italiensk salladskrydda)
Topping:
1 stor avokado eller 2 små
Plattor: En mellanstor zucchini (närodlad)
Vitkålssallad:
1⁄2 vitkålshuvud (ekologisk)
1 msk äppelcidervinäger (ekologisk)
1 msk olivolja (ekologisk)
två–tre varv med svartpepparkvarnen
en nypa salt

Gör ”lasagneplattor” av zucchinin genom att hyvla den med en mandolin om du har. Annars kan det säkert funka med osthyvel.

Mixa pumpakärnor och solroskärnor med handmixer tills de är grovhackade, eller som du själv önskar ha dem. Tillsätt kryddor, rapsolja, citron och salt och mixa igen tills allt blandat sig. Smaka av.
Mixa tomater och soltorkade tomater till en sås.

Lägg ut zucchiniplattor i en form så att de täcker botten. Bred över tomatsås. Sedan ett lager zucchiniplattor igen. Och på detta ett lager med frömix. Upprepa och avsluta med ett lager zucchini. Skär avokadon i skivor och toppa med den.

Strimla vitkålen fint och massera den sedan med äppelcidervinäger, olja och salt. Krydda med svartpeppar. Servera till lasagnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar