Translate

måndag 25 november 2013

Naturlig energidryck med chia

Min morgondryck med chiafrön



Jag brukar dricka chiafrön till frukost. Det ser inte ett dugg gott ut. Och det smakar inget heller. 1 tesked chiafrön utrörda i ett glas vatten. (Så i med lite lime eller citron om man vill ha det.) Sen får de svälla en stund, det blir som en geléaktig hinna runt dem. Varför jag dricker detta?

Jo, chiafrön innehåller massor av nyttigheter och anses dessutom vara en naturlig energidryck. Jag kan inte säkert säga att jag blir piggare på en gång. Men tror mej känna att jag fått mera energi sen jag började dricka chia. Ibland blir det ett glas på eftermiddagen också. Hur som helst, allt nyttigt som detta lilla frö innehåller känns bra att få i sig på detta enkla sätt. Kanske tycker man att det är läskigt i början med konsistensen, men man vänjer sig
.
5 bra skäl att äta chiafrön:1. Kostfiber – fyra gånger så många som i linfrön. 2. Kalk – sex gånger mer än i standardmjölk .3. Antioxidanter – 15 gånger fler än i broccoli. 4. Omega 3-fettsyror – två skedar innehåller mer än en laxfilé. 5. Massor av proteiner – lika mycket som i solrosfrön.

Någonstans har jag också läst ett tips att använda chiafrön som alternativ till ägg i mat och bak. Det har jag inte testat ännu, men det låter intressant så det ska jag prova. Rör man ut chiafrön i en mindre mängd vatten så blir det ju som en geléklump - precis som ett rått ägg är. Så varför inte, att det funkar att byta ut ägg mot chia i vissa recept. Chiafrön går naturligtvis också bra att använda som vilket annat frö som helst, i raw chokladbollar och annat.

Jag köpte min burk med ekologiska chiafrön på alternativboden Tuvan i Kungsbacka. Där finns ett stort utbud av ekologiska och rättvisemärkta produkter och en hel del raw. Du hittar deras hemsida här: Tuvanbutiken

 Här kan du läsa mer information om Chia



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar