Translate

fredag 6 december 2013

Att göra egen mandelmjölk

Här silar jag mandelmjölken
Jag har länge tänkt göra egen mandelmjölk. Och till fredagskvällen hade vi bestämt oss för att äta paj. Då hade jag förstås lust att prova på något nytt...kollade runt lite på nätet och hittade något som jag blev sugen på att testa. Pajskal gjort på mandeln som blir över när man gör mandelmjölk! Perfekt, då slår jag ju två flugor i en smäll så att säga. Jag får gjort min efterlängtade mandelmjölk och jag får gjort en ny spännande pajbotten = ) Och just denna fredag passade det bra för jag var hemma och det var blankis och kallt och blåsigt ute - även om värsta blåsten efter stormen Sven lagt sig. (Och lämnat efter sig ett kullblåst gammalt, men kärt, plommonträd tillika barnens klätterträd utanför sovrums-fönstret.) Så det fick bli innepyssel och mys hela fredagen lång! Jo, nu minns jag också att jag hade ju redan tänkt på att göra mandelmjölk kvällen innan, för jag lade mandlarna  i blöt då. Men pajskal på mandel var fredagspåhitt. Gott och bra blev det och så här gick det till :

Jag hade haft 1½ dl mandel i blöt under natten. Denna tog jag och skalade men en liten vass kniv. Det var lite pilligt, endel mandlar var lätta att få av skalet på men andra lite pilligare. Men det är terapi att stå och pyssla med sådant, tycker jag. (En enda mandel fick jag kasta för den var dålig. Tänk på det att ser den mörk ut inuti, eller under skalet, så är det bara att kasta den. Man måste inte skala mandeln men det är ju bra att göra det för då ser man om den är dålig. Annars kan man klyva mandeln. Men jag tror också att det blir godare och magvänligare utan skal.) När sedan alla mandlar var skalade så mixade jag dem med stavmixer och tillsatte 7 ½ dl kallt vatten efter hand. Mixade det ganska fint. Även en nypa salt skulle med enligt receptet som jag tittade på och som finns på denna härliga blogg.

Det hela fick sedan vila en stund medan jag gick ut och tittade till mitt stackars plommonträd som ju fallit till marken med stort buller och brak efter att så många år kämpat mot vädergudarna och gett oss ljuvliga plommon varje sommar. Samma kväll som Nelson Mandela, förhoppningsvis lite mera fridfullt, somnade in och lämnade jordelivet....

Efter detta var det dags för nästa lite mer roliga moment, nu skulle det bli mandelmjölk minsann!
Jag gjorde ordning min saftsil, men silduken (väl använd) var lite trasig, så jag fick ta en ren handduk istället. Så var det bara att sila mjölken, jag lät den stå ett tag och sila av sig. Sedan kramade jag ur mandelmassan som blev kvar, ordentligt. Och hällde upp mandelmjölken i kannor och ett litet provsmakningsglas. Nu var det dags för provsmak och smaksättning!

Dags för provsmakning!
 Mmm...ganska okej, men den smakar inte så jätte mycket. Kanske kunde tagit lite mindre vatten. Och tyvärr hade jag inte heller ekologiska mandlar, dom är så himla dyra att köpa. Men man smaksätter, om man vill, med nästan vad man känner för. Kanel, vanilj, något sött, kakao....

Smaksättning av mandelmjölk


 Jag valde att smaksätta en kanna mandelmjölk med vanilj och Agavesirap. Och den andra kannan med rå kakaopulver och dadelsirap. Man får prova sig fram hur mycket smaksättning man vill ha. Vispa eller mixa när du lagt i smaksättningen. Ja, sen är det ju klart! Ganska mycket jobb, men rätt roligt. Jag dricker inte vanlig mjölk, både för att jag inte tycker om det och för att jag inte mår bra av det. Så mandelmjölk kommer jag absolut att göra fler gånger. (Den är rätt dyr att köpa färdig.) Man kan göra mjölk av annat också. Ska även testa att göra egen kokosmjölk och hampamjölk. Har provsmakat hasselnötsmjölk, och det var gott och säkert användbart i drycker och annat där man vill ha hasselnötsmak.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar