Translate

fredag 6 december 2013

Glutenfritt pajskal utan mjölmix med mandel

Glutenfritt pajskal med mandel
Såhär fina blev mina pajskal på mandelmjölkrester från när jag gjorde mandelmjölk (förra inlägget i denna blogg). Jag tog ca 1½ dl mandelmjölkrester (alltså blötlagd mald mandel kan man nästan säga. Gör du inte mandelmjölk så är det bara att blötlägga mandel, ev skala, och sedan mixa/mala den så får du ungefär samma resultat. Och så hade jag i ca 1 dl sojamjöl + ½ dl sesamfrön i ena degen och i den andra hade jag lika mycket mandel och sesamfrön, men tog istället bovetemjöl 1 dl. Sen var det lite salt och så smör, kanske 25-50 gram till en normalstor pajdeg. Jo, det skulle vara ett ägg i också. Jag vispade upp ett ägg lite för att hälla i så mycket av det som jag tyckte behövdes. Men jag hade nästan inget ägg i nästa pajdeg, då tillsatte jag lite kallt vatten. Och så gör man som vanligt. Blandar ihop degen, det gick bra att använda en stor gaffel. Trycker ut den i pajform och sen stod mina pajskal i kylen tills det var dags att göra pajer. Jag Förgräddar alltid pajskalen en stund i 200 grader varm ugn så de inte ska bli så mjuka. Kanske förgräddade jag dem lite för kort tid denna gången för skalet blev mjukt i alla fall...när pajen var klar. Men jag tyckte det smakade godare ändå än vanlig pajdeg på vete eller dinkel och lite grahamsmjöl som jag brukar göra. Och det kändes såklart nyttigare och bättre för magen. Lät receptet krångligt? Om man nu ska kalla det ett recept, det var väl mest bara en beskrivning för inspiration till ditt eget hopkok...Det ska säkert gå bra! Snart 2:a advent. Ha det gott!

Så goda så goda de äro alla tre... pajerna från Morgonsol



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar