Translate

söndag 12 januari 2014

Raw hallonpaj med chokladsås

Mmmm...denna hallonpaj vill jag ha igen!
Idag provade jag ännu ett recept från den underbara rawfoodboken "Rawfood på svenska" av Erica Palmcrantz. Även barnen tyckte detta var jätte gott, fast sonen ville ha lite vaniljglass till. Receptet är väldigt enkelt och jag tror nästan alla tycker om denna paj - fast den är såklart mindre söt än vanliga efterrättspajer, om man följer receptet. Vill man ha den sötare så fixar man ju det enkelt! Det söta i denna paj kommer såklart inte från socker utan från dadlar och honung eller agavesirap. Men som med allt annat så är det bara att prova sig fram och välja det man tycker om.

Till 2 personer (jag dubblade satsen)
0,5 dl hasselnötter
2 fikon, eller katrinplommon som jag valde
2 dadlar
ca 2 tsk honung eller lite agavesirap
1 nypa salt
blötläggningsvatten från dadlarna
2 dl hallon eller mer
Chokladsås:
2 msk carob eller rå kakao
2 msk vatten
en nypa salt
1 tsk honung eller lite agavesirap

Blötlägg eventuellt den torkade frukten. Mixa hasselnötterna. Jag halverade dem först för att kolla så att de inte var dåliga. (Det ser man på om de är mörka inuti, då ska man inte äta dem.) Lägg sedan i de torkade frukter du har valt, och honung och salt. Mixa till en deg. Späd med lite av blötläggningsvattnet (om du haft frukten i blöt) eller vanligt vatten om du tycker att det behövs. Tryck ut degen i pajformen. Fyll på rikligt med hallon. Blanda ingredienserna till chokladsåsen i en skål och låt stå kallt innan serveringen. Häll chokladsåsen över pajen innan serveringen, eller låt var och en ta själva. Jag hade även pajskalet i frysen en stund innan, men det behövs inte. Sen strödde jag också lite riven kokos över som pricken över i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar