Translate

måndag 3 februari 2014

Äntligen är jag utbildad kock!

Jag kan knappt fatta att jag är klar med min kockutbildning! Ett år har det tagit. Det är nog inte helt överraskande att jag blev kock tillslut, fast det tog tid innan jag kom dit. Jag har alltid tyckt om att vara med min mamma i köket under min uppväxt. Hon var hemmamamma, precis vad jag också senare valde och hade turen att kunna välja, att vara under många år. Min mamma var hemma trots att vi levde under existensminimum, så hon var tvungen att hushålla mycket med pengarna. Så det lagades och bakades, syltades och saftades, mestadels från grunden och med få och enkla ingredienser, och det var som ett heltidsjobb för mina mamma, för vi var en stor familj. Recept vet jag inte om hon använde sig av så mycket. Men jag har i alla fall så länge jag kan minnas gillat att läsa, titta på, samla och prova på och experimentera med olika recept.

Ofta utgår jag från ett recept och lägger till eller drar ifrån. Ibland ger ett recept mig bara en idé till smaksammansättningar. Recept och matbilder ger mig inspiration och lust att laga!
Jag lånar kokböcker på biblioteket och älskar att sitta eller ligga i soffan, eller hängmattan (när det är väder för det) och läsa kokböcker, ingredienser och tillagningssätt och allt! Sida upp och sida ner.

Jag fick en kokbok i present när jag slutade min praktik på Helsjöns folkhögskola, som jag nu har lagt till i min samling på hyllan i köket där det börjar bli riktigt trångt nu. Det är en härlig och mycket inspirerande kokbok, med deras recept som ofta är väldigt enkla men lagade med omtanke för både människa och natur. Jag trivdes mycket bra med min praktiktid på Helsjön. Jag fick verkligen laga mat där, lunchrätter till ungefär 100 personer. Och kvällsmat till ungefär hälften så många.Och så bakar de ju också sitt eget bröd och kakor, så det fick jag också göra endel. Ja, de bakar till och med sitt eget nattvardsbröd har jag fått veta genom kokboken jag fick. Det är nog inte många som gör? Jag fick även laga specialkoster ibland. Det är intressant, och det är ett stort ansvar. På restaurangskolan hade vi också en hel del praktik. Där lagade vi mat till en lunchrestaurang 2 dagar i veckan. Vi lagade det allra mesta från grunden. Gjorde såsgrunder och fonder och bearnaise och majonäs och styckade kött och gravade lax och kokade musslor och ja, vi lärde oss grunderna i storköks och restaurangmatlagning. Vi hade också teori och viss praktik i specialkoster.
Det gläder mig att du tittar in på min blogg och du är välkommen att följa mig i mina köksäventyr. Ska försöka att lägga lite mer tid på mina båda bloggar. Den andra bloggen hittar du på www.smulgumman.blogspot.se och jag finns även på instagram som @morgonsol_nu.

Kokbok från Helsjöns folkhögskola

Jag älskar kokböcker - här är endel
av samlingen i vårt kök.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar