Translate

lördag 22 mars 2014

Sundare söta chokladlakritsbollar

Mina favoritchokladbollar med lakrits, choklad och kokos!
Mums, de här söta chokladbollarna pudrade med lakritspulver experimenterade jag och min dotter fram i fredags, och de är nu min absoluta favorit när jag är sugen på både lakrits och choklad. Jag har provat innan att blanda i lakritspulver i bollarna, men det blev inte lika gott som att bara ha det på ytan. Nu kommer lakrits-smaken först, sedan chokladsmaken - perfekt, om man frågar mej! Det är typ rawfoodbollar, eller ja, nyttigare chokladbollar helt enkelt, absolut värt att prova - med eller utan lakrits. Mjölkfria, sockerfria och kan göras glutenfria.

200 g blandade nötter och frön (exempelvis osaltade cashewnötter, mandlar,solroskärnor, valnötter)
100 g torkad frukt (vi valde aprikoser och dadlar), gärna blötlagda.
1 dl flingor (havre, råg, dinkel...välj själv, men havre blev bra.)
2 msk kakao (gärna raw)
Kokosmjölk eller vatten
Ev. kokosflingor att rulla i
Lakritspulver, om du vill

Blötlägg gärna torkade frukten i en skål med kallt vatten i kylen och nötterna/fröna i en annan, upp till ett dygn. Men det är inte nödvändigt. Häll sedan bort blötläggningsvattnet om du inte vill använda det exempelvis i bollarna. Det är perfekt att använda vattnet som frukten legat i blöt i, men vi valde kokosmjölk denna gången. Börja med att mixa nötter och frön. Tillsätt sedan gryn och frukt och mixa igen. Tillsätt sedan så mycket vätska så det blir en smet som går att rulla till fina bollar. Rulla sedan bollarna i kokosflingor eller lakritspulver. Ställ dem en stund i kylen. Jag har köpt ett jättegott ekologiskt lakritspulver som du ser på bilden. Bollarna ser ut som brända köttbullar. Ska försöka lägga upp en bättre bild. Hur som helst så är detta mitt bästa recept på sundare chokladbollar, hoppas du gillar dem! TIPS: Gör dem helt glutenfria på ren havre eller uteslut gryn och tillsätt mer nötter och frön istället.

Goda och nyttiga!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar