Translate

söndag 30 mars 2014

Sundare söt chokladkaka utan gluten och nötter

Fredagsfika med nästan nyttig chokladkaka
I fredags hade jag min utflugna dotter med sambo och hund på besök. Det är en av de bästa stunder på jorden när hela familjen är samlad. Denna dag hade vi dessutom strålande sol och termometern på verandan visade 20 grader! Till dessert denna dag ville jag ha en lite nyttigare kaka så jag kollade lite recept men valde att ta lite från det ena och lite från det andra, och fick ihop en riktigt lyckad chokladkaka. Denna kommer garanterat att bakas fler gånger, i varje fall i huset Morgonsol!
Kanske vill du också prova? Den är glutenfri, nötfri och sötad med agavesirap. Kakan blir sockerfri om du väljer sockerfri choklad och inte siktar florsocker över den.

Till en liten pajform behövs:
50-70 g smör
2 tryck med Agavesirapsflaskan
1 dl rismjöl
80-100 g mörk choklad
2 ägg, helst ekologiska

Sätt ugnen på 150 grader. Smält smöret i en kastrull och hacka chokladen och smält även den ihop med smöret. Blanda de torra ingredienserna i en bunke och ha sedan i chokladen med smöret som du smält, och tillsätt agavesirapen och blanda, knäck i 2 ägg och blanda ordentligt. (Rör bara, vispa inte.)

Häll över smeten i en smord och bröad pajform, eller bara smord tror jag att jag hade. Sätt in i mitten i ugnen och efter ca 15 minuter är den klar. Håll koll och känns med en sticka. Kakan ska vara lite kladdig när du tar ut den. Mer än 15 minuter ska den nog inte behöva vara inne, kanske mindre.
Gott var det med hemgjord vaniljglass till!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar