Translate

torsdag 28 augusti 2014

Vinbärskaka med smultäcke

Mumsig vinbärskaka!
Nu äntligen kommer här receptet på vinbärskakan som jag utlovat sedan en tid! Förlåt så hemskt mycket för att jag dröjt...Detta är en kaka för den som inte vill ha så hemskt mycket socker i. Den är precis lagom söt och syrlig, tycker i alla fall jag. Dessutom har den tre lager. Ett med mördeg och sen vinbären och sen lite smul ovanpå. Smulet kan man göra lite som man vill...kanske har man ett favoritsmul man vill använda...jag delar med mej av två smulrecept. Ha det så gott alla!

Vinbärskaka med smultäcke

Mördeg: 1 dl socker 
4½ dl vetemjöl
1 msk bakpulver
150 g smör
1 ägg
2-3 dl vinbär
Smultäcke alternativ 1:
1½ dl havregryn
1 dl socker
1 tsk vaniljsocker
50 g smör
 ½ dl hackad mandel (eller lite mer havregryn annars)
Smultäcke alternativ 2:
1,5 dl havregryn
1,5 dl kokos
1 dl socker
ca 1 dl kokosolja
1-2 tsk vaniljsocker
Blanda de torra ingredienserna till mördegen. Arbeta sedan ner smöret. Rör i ägg. Tryck ut mördegen i en form, inte större än 30x23 cm, för då blir kakan för platt och smuldegen räcker inte till. Häll över vinbären. Blanda ihop smuldegen du valt och smula den över vinbären. Grädda i 200 grader ca 20 minuter. Det blir mums och ingen jag har bjudit denna på har tyckt att det behövs grädde, glass eller något till. Jag har även gjort den med björnbär och äpple - det blev gott det med. Tips! Byt gääärna ut det vita sockret mot råsocker, eller varför inte prova exempelvis kokossocker!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar