Translate

fredag 21 november 2014

Raw grön ärtsoppa med lime

Raw grön ärtsoppa
Ja, det är snart jul men jag måste ändå lägga upp detta receptet på en kall grön ärtsoppa som jag gjorde igår. För den blev så god, och jag kommer att göra den massa gånger i sommar, och kanske lika ofta i vinter. Lika väl som man kan dricka juicer och smoothies, så kan man dricka eller äta kalla soppor, tycker jag :-) Jag dricker alltid en kopp värmande och välgörande grönt te efter maten.
Denna soppan är gjord på lätt-tinade frysta gröna ärtor och med smak av lime som gör den frisk och god! Här kommer receptet:

2 dl gröna ärtor, lätt tinade
ca 0,5 squash (jag använde inte skalet denna gången)
saften från ca 0,5 lime
2-3 dl kallt vatten 
lite flingsalt (eller kanske Tamarisoja)
1 tsk nässlepulver (går att hoppa över)
eller något annat nyttigt grönt som t.ex lite kirskålsblad

Lägg allt i en mixer, men ta inte allt vatten på en gång, och eventuellt inte så mycket lime om du inte älskar lime. Du kanske inte behöver eller vill ha i allt, utan du får se efter hand hur tjock du vill ha din soppa. Mixa soppan riktigt slät. Kanske serverar du den med salta fröknäcke eller något annat passande. Jag åt den utan tillbehör. Man kan ju också ha en liten god dessert efter soppan!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar