Translate

söndag 22 februari 2015

Hemmagjorda nyttiga chokladhjärtan

Chokladhjärtan med kärlek
Jag älskar ju choklad, mörk och sockerfri ska den vara. Men utan konstgjorda sötningsmedel och tillsatser. Så nu har jag experimenterat fram min egen choklad. Och jag vill så klart dela med mej receptet, eller beskrivning på hur jag har gjort. Sen kanske du bara använder det som grund att utgå ifrån och själv hittar fram till Din egen choklad som Du kommer att älska!

Dessa ingredienser använde jag:

50g rå blockchoklad, ekologisk 100% ren (recomarket.se)
50g kokosolja (kallpressad, ekologisk)
3 msk agavesirap
1 krm flytande bourbon vaniljextrakt 
lite nymalen kardemumma
en nypa flingsalt
1 dl  hackade pistagenötter och mandlar
(jag tog ungefär 50/50)
Hackade mullbär, ca 0,5 dl
Ev. annan smaksättning som t.ex lakritspulver

Jag gjorde såhär: Smälte först kokosolja på svag värme i en kastrull. Hackade blockchokladen och blandande i den och lät den smälta ihop med kokosoljan. Sedan rörde jag i smaksättning och sist de finhackade nötterna och mandlarna och mullbären. Och till en sats choklad hade jag inga nötter och mandlar men istället lakritspulver som jag tycker är väldigt gott ihop med choklad. När jag blandat allt så hällde jag upp chokladen i en istärningslåda med hjärtaformar. (En såndär från Ikea.) På några strödde jag lite extra flingsalt, jag tycker det är viktigt med lite salt som smakbrytning i den bittra chokladen. Sen ställde jag in chokladen i kylen tills den stelnat och jag kunde ta ur chokladhjärtanen ur formen.

Kom nu ihåg att du själv avgör om du ska ha mer eller mindre av någon smaksättning! Eller om du ska byta ut något. 

Raw blockchoklad är helt osötad och har en väldigt bitter och speciell smak. Jag beställde den och vaniljextraktet på nätet. Har aldrig använt de ingredienserna förr så jag vet inte om man eventuellt kan ta mer vaniljextrakt osv. Blockchokladen skulle jag i varje fall inte ta mer utav för den ger en allt för bitter smak för att passa mej. Men jag kan tänka mej att smaksätta med mer torkade bär/frukt av något slag. 



Boost för immunförsvaret
Kakao innehåller en massa antioxidanter, vitaminer och mineraler. En god bit mörk choklad innehåller bland annat vitamin A och E, fosfor, järn, kalium, selen och magnesium. Choklad med alla sina nyttigheter är rejäl boost för immunförsvaret.
Källa: Läkemedelsverket, Vitalt vetande
Här kan du läsa mer om chokladens positiva effekter: 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar