Translate

fredag 28 augusti 2015

Mormor Siiris blåbärsrutor

Nostalgi! Mormor Siiris blåbärsrutor <3
Under min uppväxt, i en medelstor stad i västra götaland, lagade min finska mamma mat och bakade ibland sådant som jag aldrig har kommit i kontakt med någon annanstans senare. Vissa maträtter och bakverk vet jag inte om de är finska, eller om de bara är hennes påhitt, eller recept hon ärvt ifrån mormor, eller från Jämtland där min mamma bodde som krigsbarn. Dessa blåbärsrutor säger hon att de brukade baka i Jämtland när det var blåbärstider.Och Mmmmm! De är bara sååå goooda!!! Man ska helst äta dem nygräddade och lite varma. Så när jag har fryst dem som blir över värmer jag dem på 175 grader i ugnen innan jag serverar dem, då blir de nästan som nybakta. (Att värma i mikron blir inte samma sak.) Nu är inte vetedegen samma recept som det min mamma använde, men jag lyckas i varje fall bäst med en vetedeg gjord med  fördeg, du kan använda ett annat recept om du vill, men resultatet blir förmodligen inte riktigt samma. Har du aldrig testat vetedeg med fördeg så tycker jag du ska ta dej tid att göra det, för jag kan nog lova att du inte kommer bli besviken! Det tar tid att använda fördeg, så räkna med att det blir inga bullar förrän en halv dag senare. Eller så gör du fördegen kvällen innan. Då tror jag du ska förvara den i kylen, men ta fram den någon timma innan bakning. (Jag är faktiskt lite osäker där...Men det ska i varje fall bubbla lite i fördegen när den är klar.) Denna sats ger förresten en hel långpanna med härliga blåbärsrutor, så räkna med att det går åt mycket blåbär, för till det här receptet får man inte snåla! Du kan även prova att blanda i andra bär förstås. Jag minns inte hur mycket blåbär det gick åt, men jag gissar på ca 1 liter. Och du kan självklart använda receptet på denna vetedeg även till att baka bullar eller vetelängder, lussebullar och allt man brukar baka på vetedeg!
Så här gör man:
Börja med fördegen:
1 dl vatten (35 grader)
1 msk svensk honung
1 äpple av valfri sort, skalat och finrivet
2 dl vetemjöl, gärna ekologiskt (det funkar dessutom bäst)

Rör ihop alla ingredienserna till fördegen i en skål, täck med plastfolie och låt stå i rumstemperatur i ca 4 timmar. Under tiden hinner du göra sååå mycket annat! :-)

Sen är det dags för att göra klart degen! Då gör du såhär:

5 dl mjölk (helst 3% fetthalt minst)
40 g jäst
150 g smör, rumstempererat
1 dl rårösocker eller vanligt socker (du kan ta lite mindre)
2 tsk kardemumma (gärna nymald)
0,5 tsk salt
Fördegen som du gjorde tidigare
ca 1,3 liter vetemjöl
Blåbär, frysta eller färska, minst 1 liter 
Lite potatismjöl eller maizena och lite socker till bären
Eventuellt lite florsocker till dekoration

Värm mjölken till vetedegen till 37 grader. Smula ned jästen i en bunke, rör ut med mjölken, och tillsätt smör ,du kan gärna skära det i skivor (det ska alltså inte vara smält!), socker, kardemumma, salt och fördeg. Blanda ihop och tillsätt mjölet, lite i taget, eventuellt behövs inte allt, och du behöver lite till utbakningen också. Arbeta degen smidig, 5-10 minuter. Täck med bakduk och låt jäsa i ca 30-45 minuter.
Nu kommer vi till det roligaste! Ihopsättning av denna fantastiska blåbärspaj. På finska heter den "Mustikkapiirakka" (risk för felstavning där...) - som direkt översatt blir "blåbärspirog". (Rätta mej gärna om jag har fel!)  Men hur som haver, nu gör vi såhär:

Stjälp upp degen på bakbordet, om den ser ut att ha jäst klart förstås. Använd lite mjöl och kavla ut ca 2/3 delar av degen till en platta lika stor som en ugnsplåt. Lägg över den på en plåt med bakplåtspapper. Sedan tar du blåbären och blandar med någon matsked maizena eller potatismjöl och ev. lite socker eller någon annan sötning om du vill. Bred ut ett jämnt och tjockt lager med blåbär över degen på bakplåten. Sedan tar du resten av degen och formar långa rullar, som du lägger som rutor över blåbären. Du får göra lite som du tycker där, platta till rullarna eller inte, det viktiga är inte hur det ser ut, det här kommer bli mumsigt!

Sen är det bara att vänta på att ugnen ska bli varm, 225 grader brukar nog vara lagom, och sedan in med härligheten i ugnen! Ja, du kan förstås pensla degrutorna med ägg om du vill, men jag tycker inte det behövs.
Gräddningstiden kan nog vara ca 10 minuter, jag har ju inget exakt recept, jag har bara bakat dessa en gång ännu, utan något recept, med min mamma Siiris vägledning. Du ser när det har fått färg, precis som när du bakar kanelbullar, då är det dags att ta ut! Åh, där har du nu en hel ugnsplåt av den härligaste blåbärpaj!!!
Jag pudrade lite florsocker över, det blir snyggt och gott. Men det gjorde nog aldrig min mamma.
Skär den nu i rutor, det kanske blir ganska stora, men varje ruta kan man sedan dela på diagonalen, det blir snyggt och ser mera "lagom" ut. Fast man vill ju gärna ta en bit till ändå :-) Och det är väl okej, tycker jag. Njut, bara njut!!!

Fikat är klart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar