Translate

onsdag 2 september 2015

Hemmagjord pinnglass med bara tre ingredienser


Hemmagjord pinnglass!
Glass!? Det är inte bara gott, det är nyttigt dessutom... i alla fall om vi pratar om mina hemmagjorda :-) KUL att göra är det med för man kan göra glass på i princip "vad som helst" som man tycker om. Smoothie till exempel. Mixad frukt. Juice ihop med bär eller frukt. Gröna ärtor. Mandel, nötter, avokado, banan, melon, gurka, yoghurt....Listan kan göras hur lång som helst, det är egentligen bara en själv som sätter gränser. För mej blir det allt som oftast dessa enkla banan/choklad- glassar jag gör. För jag brukar inte planera det där med glass-ätande utan det är bara något som kommer över mej, att nu måste jag ha glass!!! Och bananer har vi ju oftast hemma...likaså chokladpulver. Så det är bara att mixa och frysa...Färdig glass på några timmar! Här kommer ett recept som du kan utgå ifrån och jag kan lova att de gillas av både barn och vuxna. Obs! Detta recept passar bäst till pinnglassar, för det blir typ isglass...

2 bananer (normalstora och ekologiska)
4 dl mjölkdryck (havre, soja, mandel eller vilken du vill)
2-3 msk kakao (sockerfri, ekologisk)
2-3 msk mullbär eller gojibär (kan uteslutas)

Allt detta mixas i en blender, som en smoothie, och hälles upp i glassformar och fryses. Jag använder ätpinnar av trä som glasspinnar. Det tycker jag är snyggt och känns trevligare än de plastiga som brukar finnas med när man köper pinnglassformar. 

Tips på topping / naturligt strössel: Bipollen, hackade goji eller mullbär, lakritspulver, carob eller kakaopulver, snabbkaffepulver eller smält choklad blandat med lite kokosolja som glassen doppas i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar