Translate

torsdag 3 september 2015

Skrädmjölsknäcke med frön



Jag hittade skrädmjöl på hyllan bland de vanliga mjölsorterna när jag var och handlade. Blev nyfiken och provade och tycker mycket om detta mjöl! Skrädmjöl, låter inte så gott som det är kanske...Men i alla fall så hoppas jag att fler vågar prova och upptäcka detta mjöl, och att fler butiker köper in det! Det skrädmjöl jag köpte, och gärna kommer att köpa igen, kommer från Stöpafors kvarn. Mjölet består av havre som rostas i vedeldade ugnar och mals på stenar. Jag har provat att baka både surdegsbröd och knäckebröd på det, och det blev mycket uppskattat av hela familjen! Här delar jag med mej av receptet på knäckebrödet, som är lättbakat även för dem som inte är van att baka bröd. Satsen ger 2 ugnsplåtar.

3,5 dl skrädmjöl
3,5 dl havregryn
2,5 dl solrosfrön
1,5 dl pumpafrön
2 msk linfrön eller sesamfrön
knappt 1 msk salt
ca 5 dl ljummet vatten  + 2 msk olja (gärna rapsolja)

Blanda alla torra ingredienser först. Bara rör ihop! Tag sedan lite vatten i taget (det ska vara ljummet, men eftersom det inte är jäst i degen så är det inte noga med temperaturen, bara det inte är skållhett.) Häll också i oljan. Blanda ihop tills du får en lös deg som går lätt att bre ut på bakpappersklädd plåt. Det blir två plåtar, bred ut degen så tunt det går. Sätt ugnen på 180 grader. Grädda först i ungefär 10 minuter. Ta ut och skär knäckebrödet i rutor. Sätt in plåtarna igen och grädda i ca 20-25 minuter till. Vänd gärna på knäckebröden mot slutet. Låt dem sedan svalna på galler innan du förvarar dem i plåtburk eller papperspåse.
Några tips! Byt ut fröna mot andra frön eller hackade nötter. Tillsätt någon krydda. Strö flingsalt över, men tag då lite mindre salt i degen. Smält choklad och ringla över de färdiga knäckebröden. Njut!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar