Translate

fredag 29 november 2013

Rawtallrik med salladspaket och en liten dessert på apelsin


Rawtallrik med salladspaket och tomatsås
Jag har fortfarande kvar frömix från rawfood-lasagnen jag gjorde. (Får nog uppdatera receptet på lasagnen, det blev lite väl mycket frömix, men å andra sidan är det inte dumt att ha frömix, eller "fröfärs", i kylen, det går att använda till mycket. Har blandat det i olika varma maträtter också. Men senast blev det denna raw-tallrik och såhär gjorde jag:

Ett stort salladsblad, av valfri sort naturligtvis. Lägg på bladet en stor klick fröfärs, receptet finns på min blogg här, och vik ihop till ett paket. Sen är det bara att ta lite vad man har för råa grönsaker, och vad man känner för att riva, hacka eller skiva med mandolin, att ha till. Och så den goda tomatsåsen,  (raw) som jag hade i lasagnen och receptet finns här. Enkelt, snabbt, supernyttigt och ljuvligt mättande!

En enkelt fixad vitaminkick när man är sugen på lite sött efter
En liten dessert efteråt ska man unna sig, ibland bara en bit mörk choklad, men någon gång har man lust att göra lite extra. Med bara en smula extra pyssel så kan man göra en frisk apelsinsallad med granatäpplekärnor och hackad mörk choklad, gärna med pistage. Skala apelsinerna med kniv, jag tog tre apelsiner till fyra personer. Så att det vita också skalas bort. Skär sedan i tunna skivor med vass kniv. Lägg upp på assietter. Tag granatäpplet och dela det på mitten. Knacka på skalet med mortelstöten eller något skaft så lossnar kärnorna lättare. Peta sedan ut kärnorna och strö dem över apelsinerna. Hacka några bitar mörk choklad, gärna med pistagenötter och strö dem också över. Fräscht, vackert och nästan bara nyttigt!

Olivknäckebröd
Mitt hembakta olivknäckebröd som jag tycker så mycket om, tog slut i burken igår. Jag kommer absolut att baka detta fler gånger. Bakade det även i restaurangskolan och det fick många positiva kommentarer. Receptet har tyvärr inte jag hittat på själv, utan det hittade jag på Zeta. Men nu närmar sig julen med stora steg och jag tycker det är så mysigt med allt pyssel innan jul. Knäckebröd ska jag såklart försöka hinna med att baka också, men inte just detta med oliver i. Kanske väljer jag något av de andra knäckebrödsrecepten jag har på Små smulor är också bröd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar