Translate

söndag 1 december 2013

Raw äppelkräm med chia och kanel

Raw äppelchiakräm
God första advent! Jag hann inte lägga in detta igår så det får bli idag istället. Vill så gärna dela detta receptet, som jag uppfann när jag blev sugen på äppelkräm. (Men så klart kan det hända att andra redan kommit på det före mej..., har inte googlat det.) Hur som helst, jag gjorde en raw äppelkräm en gång efter ett recept i en bok jag lånat. Men det var inte chia i. Det ska det vara i denna, och här är "receptet" som jag varmt kan rekommendera till alla äppelsugna, -rawfoodnyfikna eller inte, det spelar ingen roll.

Lägg en matsked chiafrön i lite vatten och låt det svälla. Jag tog kanske ½ dl vatten. (kallt eller rumstempererat) Det tar ca 20 - 30 minuter tills det blivit lite "geleéigt". Skär sedan två små äpplen eller ett stort i bitar direkt ner i chiafrövattnet. Mixa sedan alltihop med en stavmixer till slät kräm, eller lite grov kräm, vilket du vill. Strö på lite kanel, och det blir mums! Ett perfekt mellanmål.

Dags för en morgonpromenad och sedan pepparkaksbak till adventsfikat. Delar med mej av receptet på pepparkakorna sedan om det blir bra, jag har ändrat om det till lite "nyttigare". 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar