Translate

tisdag 10 december 2013

Raw bovetegröt enkelt och nyttigt!

Denna goda gröt gör jag ofta till frukost. Har inte varit någon gröt-ätare förut, men sen jag började med lite raw food så har jag upptäckt att det kan vara gott med gröt, både till frukost och mellanmål. Det är så enkelt att göra också, fast lite förberedelse behövs. Jag lägger bovete i blöt över natten. (helt, inte flingor eller kross, fast det funkar säkert också). Jag köper Kung Markattas ekologiska. Och 3/4 dl bovete brukar jag ta till min portion. Vatten tar jag väl ungefär dubbelt så mycket. Sen på morgonen är det bara att hälla bort vattnet. Skölja bovetet i först varmt vatten sedan kallt vatten. Och sedan mixar jag med en mixerstav. Lägger ner bitar av ett äpple, en liten banan eller päron eller vad jag har. Mixar igen. Så är det klart! Lite torkade bär på och kanske lite mandelmjölk. Detta tycker jag är jätte gott! Det är lätt att variera gröten. Kanel är gott på också. Bär...kokos, mango...Ja, smaken är som baken, så det är bara att välja vad som passar en själv.

När jag googlade bovete så hittade jag en gård i Värmland som odlar ekologiskt bovete. Vad roligt att det finns! Här är en länk: http://www.wermlands-bovete.se/ på den sidan kan du också läsa mer om Bovete.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar