Translate

onsdag 5 februari 2014

Piggelindryck med morot, rödbeta, päron, blodapelsin, broccoli och grönkål

Gott att ibland göra en piggelindryck av olika nyttiga grönsaker och frukter. Speciellt när vi är förkylda brukar jag använda min råsaftcentrifug, som jag fick i present för några år sedan. Annars kommer den inte till användning så jätte ofta måste jag erkänna. Det mesta blir gott att mixa ihop, bara man tänker på att inte ta för mycket av sådant som har lite besk eller stark smak. Mycke apelsiner, äpplen, päron och morötter brukar gå bra. Sedan kan man lägga till lite grönt som grönkål eller spenat eller broccoli. På bilderna ser ni ungefär vilken mängd som behövs för tre glas. Bara att prova sig fram och experimentera. Kanske hittar man en broccolistjälk eller selleristjälk längst in i kylen som behöver användas, det är bara att slänga med den. Det går också bra att mixa det mesta med en stavmixer, sedan kan man blanda med pressad juice (eventuellt färdigköpt). Det blir en lite mustigare smoothie då. Jag gillar det på ett vis bättre, för det blir inte lika mycket svinn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar