Translate

torsdag 20 februari 2014

Råkosttallrik med broccoli & pumpaparmesan

Broccoli och morot blev en bas till råkosttallriken idag
Det är så fantastiskt gott och så enkelt, och bara så skönt att inte alltid behöva stå och steka eller koka när man ska fixa mat. Bara att ta lite fräscha grönsaker och fixa sig en krispig, mättande och vitaminmaxad råkosttallrik. Broccoli är ju en väldigt nyttig grönsak. Den färska kan man massera med lite olivolja och salt exempelvis, lägga det i en påse och massera en stund så får du en broccoli som fortfarande är krispig men lite lättare att tugga och att smälta. Till detta valde jag morötter som jag rev på grova sidan på rivjärnet istället för att massera. För det blir så mycket att tugga annars. Sen hackad rödlök (jag älskar rödlök!), strimlad soltorkad tomat (som jag först lagt i blöt i ljummet vatten för den skulle mjukna lite). Och så hade jag pumpaparmesan som jag gjorde igår och det strösslade jag över alltihop. Jo, och sist så blev det även en klick avocadoröra som också var en rest från igår (använd reser för allt i världen - släng inte mat!), och tillsammans blev det en härlig råkosttallrik som var både krispig, saftig och krämig. Och rödlöken gjorde att det hela fick ett extra sting. Och en perfekt lite smakbrytning med sötman från de soltorkade tomaterna var precis vad som behövdes!

Pumpa-parmesan är kanske något som inte alla känner till...Här kommer det enklaste receptet jag någonsin delat med mig av tror jag:

Tag en handfull pumpakärnor, eller mer. Mixa dem till ett mjöl och blanda i lite salt. Klart! Detta kan man alltså ha istället för parmesanost om man inte äter ost/mjölkprodukter eller om man vill äta rawfood men saknar parmesanosten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar