Translate

lördag 8 februari 2014

Secondhand och ekologiskt för vår skull

Att handla ekologiska råvaror eller närodlat är ofta ganska mycket dyrare. Men, man kan tänka som så att kött är en lyx och det behöver man inte äta varje dag. Äter man vegetariskt oftare så kan man lägga lite mer pengar på köttet man köper. Vegetariskt kan också vara dyrt, men där är det lättare att styra över kostnaden själv genom att laga från grunden istället för att köpa färdiga vegetariska köttbullar, burgare, nuggets och annat. Ett annat sätt tänka är att handla kläder och annat på secondhand. Varför? Jo, för det är mycket billigare (och bättre för miljön osv.) och då får man pengar över till att handla ekologiskt, närodlat och rättvisemärkt. Jag tycker en viktig fördel med att handla på secondhand är att det används så mycket giftiga kemikalier vid tillverkningen av möbler och kläder och diverse saker, och dessa kemikalier tvättas ur eller försvinner ut med tiden. Så, handlar man på secondhand, alltså begagnat, då har ju redan endel av kemikalierna försvunnit ut...Så, det är många fördelar att handla begagnat. Köper man begagnat så gör man både sig själv, sin familj och miljön en välgärning och får mer pengar över till annat - som att handla krav, ekologiskt, miljömärkt, närodlat, rättvisemärkt. Jag tycket att det känns bra ända in i själen. Tidigare har jag inte handlat så mycket kläder på loppis, men jag har bestämt mig för att göra det nu. Här är några bilder på fynd jag gjort på Erikshjälpen och Emmaus, inget av plaggen har kostat över 100 kr -det är ullkappan som kostat precis en hundralapp, resten har kostat mellan 50-70 kr.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar