Translate

söndag 13 april 2014

Morotsnuggets och mortosjuice av 1 kg morötter


Morot från råsaftcentrifugen blir både dryck och mat

Att göra drycker i råsaftscentrifugen är underbart. Men jag tycker alltid det känns jobbigt att det blir så mycket svinn. Fruktkött som jag bara slänger. Har hört att man kan använda dessa rester i brödbak och matlagning, men det har inte blivit av, förrän nu! Jag testade ett recept där det ingick 1 kg morötter, och då tänkte jag att jag ska vara smart och först ta juicen från morötterna till dryck, sen använda resten till maten. Det blev 0,5 liter juice av 1 kg morötter. Här kommer receptet på Mortos & quinoanuggets. Riktigt goda blev de!

1 kg morötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor, pressade
2 dl kokt quinoa
0,5 dl ekologiska russin (kan uteslutas)
0,5 dl hackad persilja
ev. lite grönsaksbuljong i pulver eller flaska
1 tsk spiskummin (eller mer)
0,5 tsk koriander
1-2 ägg
1 dl ströbröd (ev. glutenfritt)
sesamfrön
rapsolja
0,5 - 1 tsk salt och lite svartpeppar

Börja med att köra skalade morötter i råsaftscentrifugen. Du kan ha en plastpåse i uppsamlaren för morotsresterna för  enkelhetens skull. (så blir det mindre disk också.) Sedan blandar du moroten, utom juicen, med alla ingredienser, utom sesamfrön. Men börja med att ta i bara ett ägg först. Du får se om det räcker, smeten ska inte bli för lös, den ska gå att forma. Smaka gärna av också. Forma sen små biffar, typ nuggets, och vänd dem i sesamfrön. Stek på medelvärme, gärna i både rapsolja och smör.

Morotsnuggets är mums!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar