Translate

tisdag 6 maj 2014

Rostad paprikasås

Rostad paprikasås
Jag har nu ett par gånger gjort en rostad paprikasås som har blivit uppskattad och jag har lovat lägga upp receptet här på min blogg, så här kommer det nu, eller i varje fall en liten beskrivning. För exakt hur jag gjort minns jag tyvärr inte.

3 röda paprikor, gärna ekologiska
1 msk balsamvinäger, rödvinsvinäger eller citronsaft
1 klyfta vitlök, hackad eller pressad
ett par matskedar olivolja
1 tsk sambal oelek
en nypa flingsalt och ev. svartpeppar
ev. vatten för lösare konsistens

Sätt ugnen på 250 grader. Dela paprikorna i halvor och kärna ur dem, skär också bort det vita inuti. Lägg paprikorna på en plåt med bakplåtspapper, med skalsidan uppåt. Rosta dem i ugnen tills de blivit lite svarta och bubbliga ovanpå. (Det tar väl ca 20-25 minuter.) Tag ut och lägg ett bakpapper eller en upp och nedvänd ugnsform/plåt över. Låt svalna så en stund. Dra sedan av det svarta skalet och mixa därefter paprikan med stavmixer och blanda i övriga ingredienser, smaka av. Tillsätt vatten, eller mer olja, om du vill ha såsen tunnare.
Denna sås håller ett par veckor i burk i kylen. Den är god till allt möjligt och perfekt till grillat. Fungerar precis lika bra som Ajvar vill jag nog påstå :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar