Translate

fredag 2 maj 2014

Vinkokta champinjoner

Mina marinader på 80-års buffé
När min mamma fyllde 80 år i april gjorde jag fyra olika tillbehör till buffén som vi syskon tillsammans ordnade. Jag hade vinkokta champinjoner (eller champinjoner a ´la grecque), marinerad fetaost, marinerade oliver och rostad paprikasås. Det blev uppskattat och jag fick förfrågningar om recepten. Tyvärr så har jag inte alltid recept, eller jag kanske utgår från ett recept och sedan lägger till och drar ifrån lite som jag tycker just då, eller beroende på vad jag har hemma. Men här kommer ett grundrecept man kan utgå ifrån till de vinkokta champinjonerna. Lycka till!

300-400 g champinjoner (jag använde burkchampinjoner)
2 vitlöksklyftor
olivolja
½ dl vatten
1 dl vitt vin
lite tomatpuré, eller sambal oelek för mer hetta
lite timjan 
en nypa socker
salt och svartpeppar
persilja


Gör så här:
Fräs svampen med krossade vitlöksklyftor i olja (ev. med en smörklick) tills vätskan kokat in och champinjonerna fått lite färg. Häll på vin, vatten och tomatpuré eller sambal oelek samt timjan och sjud under lock i ca 15 minuter. Smaka av med ca 1 tsk strösocker. Vänd ner 2 msk hackad persilja innan servering och plocka bort de krossade vitlöksklyftorna. Gör dem gärna dagen innan de skall serveras, de vinner helt klart på att stå till sig ett dygn eller två.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar