Translate

torsdag 15 maj 2014

Granskottspesto

Granskott, vad gör man med dem då?
Nu finns det fullt med ljusgröna fina granskott i naturen! De är fullproppade av c-vitaminer! Med vad gör man av dem? Granskotts-te och granskottssirap är väl det vanligaste kanske. Men jag ville prova något annat och fick idén att göra pesto (men såklart fanns det andra som fått den idén också förstod jag när jag googlade). Hur som helst så tyckte jag det blev riktigt gott och har ätit det i både mat och på surdegsbröd! Läste i en fantastisk uppslagsbok som heter Nyttans växter och är skriven av Kerstin Ljungqvist, att förr i tiden ansågs granskotten som en läckerhet, framförallt av barn. Och tycker man att barren är för stickiga så skalar man dem och äter bara stjälken i mitten. Grankåda är också c-vitaminrikt och användes som tuggummi förr. Det var ofta vallhjonen som samlade in kådan, och för att ta bort den beska smaken så förarbetades kådan genom en första tuggning. Sedan var den färdig att ges bort eller säljas! Uäääh, jag föredrar pesto av granskott, eller granskotts-te :-)
Ska nog passa på att plocka endel och frysa in i år faktiskt. Bra att ha när man blir förkyld på vintern.


Granskottspesto från Morgonsol

En handfull granskott
ca 0,5 dl sötmandel
olivolja
vitlök 1 klyfta
parmesanost, en liten bit
flingsalt
lite svartpeppar från kvarn

Ett recept är det inte, bara en grund att utgå ifrån. Lägg till basilikablad om du vill, använda annan ost om du vill eller uteslut osten, använd solrosfrön, häll i den mängd olja du själv tycker blir lagom för den konsistens du vill ha. Börja med att skölja granskotten noga. Mixa sedan sötmandel och tillsätt  granskotten och mixa igen. Tillsätt pressad vitlök, minst en klyfta tog jag, och så i med olivolja eller svensk kallpressad rapsolja, mixa. Och ja, i med nyriven parmesanost ett par matskedar eller så. Någon nypa flingsalt och några drag med svartpepparkvarnen, sen är det klart. Snabbt och lätt som en plätt! Och det blir ju inte så dyrt heller, om man fått granskotten gratis, vilket jag antar att man har.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar