Translate

tisdag 27 maj 2014

Frasiga quinoabollar

Frasiga Quinoabollar
De här veganska och glutenfria bollarna kommer vi att äta fler gånger i Morgonsol! Lätta att göra, frasiga, ja lite krispig yta fick de med quinoan. Receptet kommer från Vegomagasinet nr.3 - en härligt inspirerande tidning för den som är vegan, vegetarian eller bara vill äta grönt ibland. Jag gjorde någon liten ändring har jag för mej, men jag skriver i stort sett av receptet här så får du själv experimentera utifrån det : -)

Quinoabollar
1 dl quinoa 
2 dl vatten
0,5 grönsaksbuljongtärning (jag valde flytande)
1 burk (ca 400 g) kidneybönor, svarta bönor eller borlottibönor
0,5 dl maizena
2 msk olivolja
1 msk paprikapulver
1 tsk torkad oregano
0,5 tsk chilipulver
0,5 tsk vitlökspulver (jag valde vitlöksklyfta)
1 tsk salt
svartpeppar

Skölj quinoan. Häll sedan ner quinoa, vatten och buljong i en kastrull. Koka upp och låt sjuda 15 minuter. Häll bort överflödigt vatten. Häll av spadet från bönorna och skölj dem i kallt vatten. Häll ner i en bunke och mosa sönder dem med en gaffel. Blanda nu ner quinoa, maizena, olivolja, paprikapulver, oregano, chilipulver, vitlök, salt och peppar. Rulla till bollar och stek i rapsolja tills de är gyllenbruna och knapriga. De här bollarna är min absoluta favorit bland vegobollar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar