Translate

fredag 23 maj 2014

Nyttigare smulpaj utan socker och mejeriprodukter

Synda sunt med nyttigare paj!
Det finns en bakblogg som heter Baka sockerfritt som jag gillar mycket! På den blogg hittade jag världens enklaste sockerfria och mejerifria smulpajdeg! Jag gjorde min egen lilla variant av den andra gången, och det receptet delar jag nu med mej av! Jag gör i portionsformar, smidigt, snabbt och lätt! Var och en får sin paj, inget söl, och man kan inte ta mer än en bit ;-)

1 portion smulpaj, sockerfri och mejerifri
2msk havregryn
2 msk riven kokos
1 tsk kokossocker, eller  0,5 -1 msk agavesirap
2 krm kanel (kan uteslutas)
chokladprickar (sockerfria eller inte?)
1-2 tsk kokosolja (kan uteslutas om du väljer agavesirap)

Blanda alla ingredienser till smul. Använd gärna rena händer. Lägg bär eller rabarber i bitar i en portionsform som tål ugnsvärme, och strö på lite kokossocker, i varje fall om du använder sura rabarber. På med smuldeg och in i ugnen på 175 grader. Klart på ca 10 minuter. Njut! Gärna med en klick lättvispad sojagrädde smaksatt med vanilj till. Eller lite mjölkfri glass. (Som kanske inte är sockerfri förståss...)

Kokossocker kommer från kokosblommor och är nyttigare och har lågt GI. (Och det är inte mycket kokossocker i receptet.) Agavesirap har ännu lägre GI och utvinns ur agaveväxtens rötter. Båda är mycket bättre alternativ än vanligt vitt socker!

GLUTEN? Det är enkelt att göra den glutenfri, använd bara ren havre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar