Translate

lördag 17 maj 2014

Raw sund och god chokladglass

Raw boveteglass med kakao och chokladnibs
Nu har jag, efter att ha googlat idéer till raw glass, utan banan eller avocado som är vanligt att man gör den på, hittat och testat att gör glass på groddat bovete! Den fick en fin krämig konsistens, och bovetet har en neutral smak vilket gör att man kan välja vilken smak man vill på glassen, det gillar jag! Glassen blir inte så söt, men det går ju att göra den hur söt man vill egentligen. Jag föredrar att inte göra den så söt och sedan istället strö lite kokossocker på eller ha en raw chokladsås som topping om jag skulle känna för sötare smak när jag blir glass-sugen. Sen är ju bovete nyttigt också, så man kan ju äta glassen till frukost om man vill med gott samvete :-) Jag gillar denna glass, men resten av familjen tyckte inte att man kunde kalla den glass. Jag tror att det beror på en vana - glass ska vara glass för dem - medan jag alltid tycker det är intressant att prova nya sorter och är öppen för att det får vara annorlunda - en glass behöver inte vara gjord på grädde, mjölk och socker för mej, bara den är kall, len och god :-)Jag ska fortsätta med mina glassexperiment i sommar och ni kan nog räkna med att det kommer dyka upp fler glassrecept här, mest av den nyttigare sorten skulle jag tro. 

3 dl groddat helt bovete
8 dadlar, eller ta färre dadlar och tillsätt agavesirap
1-2 msk rå kakaopulver
1 tsk vaniljsocker + en nypa salt
2 dl kokosmjölk
3 msk kakaonibs

Lägg bovetet i blöt i kallt vatten 8 timmar eller över natten. Skölj det sedan först i varmt vatten och sedan i kallt vatten, noggrant, för att få bort bitterämnen. Sen är det bara att mixa alltihop, börja med bovete och dadlar, och häll i kokosmjölken sist. Ner med smeten i glassmaskinen, eller frys i en burk. Jag gillar att använda glassmaskinen som jag köpt för en 50-lapp på loppis :-) Det var godast att äta glassen direkt när den var klar i glassmaskinen. Nästa dag när den varit fryst var den stenhård och tog ett tag att tina, och kändes på något vis inte riktigt lika god.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar