Translate

torsdag 27 november 2014

Praliner av raw mandelmassa och sockerfri glögg med äpple och lingon

Mysigt adventsfika och härligt nyttigt!

Den godaste mandelmassan jag någonsin smakat är denna, och den är Raw. Jag gjorde några praliner av den, glömde fota själva mandelmassan. Jag ska absolut göra mer snart! Varning!... Beroendeframkallande misstänker jag!!! Hittade receptet på www.annaskipper.se men ändrade det lite. (Jag valde agave sirap istället för honung.) Och så ska det ju förstås vara en god glögg till advent, det hittade jag också receptet till på en annan helt fantastiskt underbar blogg www.evelinasekologiska.se  Jag bara älskar denna glögg och kommer aldrig mer göra någon annan glögg! Och alltihop är sockerfritt, fast det är såklart beroende på vad man väljer...I alla fall så kommer recepten här och så önskar jag er alla en god första advent!

Raw mandelmassa

200 g mandel
1 dl agavesirap
1 msk kokosolja 

Mixa mandeln fint eller använd en mandelkvarn och mal den. Tillsätt sedan agavesirap och kokosolja och blanda väl. Jag gjorde bara halv sats och fick ut 8 praliner av det. Men du ångrar inte om du gör mer kan jag nästan lova!! Jag bara formade mandelmassan och doppade i choklad som jag smält i vattenbad, endel av chokladen var Raw och endel var vegansk och sockerfri. Jag tyckte att den rå blockchokladen inte smakade så gott, så därför blandade jag. På några praliner har jag bipollen och på några riven kokos. Nästa gång har jag nog i några tranbär eller gojibär också i pralinerna. Men de blev verkligen riktigt goda bara sådär enkla också! Det stora chokladhjärtat är bara gjort av smält choklad med hackade pistagenötter på.

Evelinas ekologiska Lingon och äppelglögg

1 liter osötad äppeljuice (gärna ekologisk)
2 dl lingon
12 kryddnejlikor
1 stjärnanis
1 kanelstång
0,5 urskrapad vaniljstång (eller motsvarande pulver)
1 tsk torkad ingefära (eller färsk, som jag hade.)
Blanda allt i en gryta och sjud sakta i ca 40 minuter. Sila och häll upp på flaskor eller i kanna.














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar