Translate

söndag 7 december 2014

Rå rödbetsbiffar

Raw rödbetsbiffar
Jag gjorde rödbetsbiffar av det som blev över från en juice jag gjorde på rödbetor och morötter i råsaftscentrifugen. Har alltid tyckt det känns tråkigt att slänga det som blir kvar när saften pressats ut, det är ju mat det också. Har hört de som är duktiga på att använda det i bröd och maträtter, och nu ska jag minsann också försöka bättra mej med det! Bara man har skalat bort det som behöver tas bort innan man kör rotfrukterna i råsaftscentrifugen. Biffarna blev riktigt goda får jag nog lov att säga! Jag inspirerades av ett recept i boken Raw food på svenska av Erica Palmkrantz.

Till 4 stycken mättande biffar:

1,5 dl morots/rödbets-rest från råsaftcentrifugen
0,5 dl pistagenötter och solrosfrön
2 tsk pressad citron
1 liten nypa salt
0,5 - 1 tsk dijonsenap
1/4 avocado

Mixa först nötter och frön grovt. Tillsätt sedan resten och mixa igen till en ganska slät massa. Smaka av om du vill ha mer senap, citron, eller salt. Forma biffar. Servera med kapris och guacamole som på bilden, i ett savoykålsblad. Eller med andra tillbehör som du tycker om. Må så gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar